egr

Awaria zaworu EGR i skuteczna naprawa

Zawór EGR to innymi słowy zawór recyrkulacji spalin. Jest on odpowiedzialny za kierowanie części spalin z powrotem do silnika. Niestety awarie tego elementu są przedmiotem dyskusji nad sensem jego montowania w pojazdach. Kierowcy najczęściej dowiadują się o istnieniu takiego zaworu dopiero w momencie jego zepsucia się. Sprzęt taki najczęściej psuje się z powodu sadzy i cząstek stałych nagromadzonych w wydechu.

EGR to elektrozawór, który jest montowany w układzie wydechowym. Podstawowym zadaniem takiego elementu jest kierowanie spalin z powrotem do układu dolotowego. Oczywiście zawór taki nie kieruje tam wszystkich spalin tylko ich część. Proces ten nazywa się recyrkulacją spalin i pozwala na dopalenie najbardziej szkodliwych związków chemicznych. Oznacza to, że zawór EGR wpływa pozytywnie na ekologię i nie ma wpływu na pogorszenie mocy silnika, pod warunkiem, że działa sprawnie.

Niestety często zawór EGR zacina się w pozycji otwartej lub zamkniętej. O zamkniętym zaworze będzie informować pomarańczowa kontrolka sygnalizująca awarię osprzętu silnika. Również skład spalin w przypadku zimnego silnika będzie nieprawidłowy. Otwarty zawór EGR będzie z kolei powodował utratę mocy silnika w określonych przedziałach obrotów. Jeśli chodzi o silniki Diesla to taka awaria będzie przejawiać się czarnym dymem, który będzie wydobywał się z rury wydechowej.

Usuwanie awarii zaworu EGR

Usunięcie awarii wspomnianego zaworu nie jest problematyczne. W pojazdach z silnikami Diesla mechanizm zaciera się w związku z osadami gromadzącymi się na ściankach po pokonaniu około 60 tysięcy kilometrów w przypadku jazdy miejskiej. Jazda w trasie na dłuższych dystansach sprawia, że następuje samoczyszczenie takiego zaworu. W przypadku aut benzynowych taka awaria pojawia się wyłącznie w autach jeżdżących po mieście po pokonaniu około 100 tysięcy kilometrów.

Diagnostyka problemu wiąże się z koniecznością podłączenia komputerowej aplikacji diagnostycznej i odczytaniem kodu błędu. Jeśli przyczyną usterki jest zawór EGR, wówczas należy go dokładnie wyczyścić. Szybka naprawa po wykryciu usterki sprawi, że zawór będzie działał niezawodnie przez długi czas, jednak trzeba się liczyć, że takie problemy będą się pojawiać co 50-60 tysięcy kilometrów. Aby przedłużyć okres bezproblemowego działania konieczna jest niestety wymiana takiego zaworu.

W silnikach benzynowych zawór jest zapychany osadami oraz niszczeje z powodu rdzy (ze starości). W takim przypadku czyszczenie nic nie da i konieczna jest wymiana. Po zakończeniu naprawy konieczne jest skasowanie błędu diagnostycznego w komputerze. Dzięki temu przestanie się pojawiać kontrolka ostrzegawcza.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *