silnik diesel

Filtr cząstek stałych – awarie, problemy i sposoby ich usuwania

Filtr cząstek stałych to coraz częściej spotykany element układu wydechowego w nowoczesnych dieslach. Jego zadaniem jest wypalanie sadzy, która powstaje podczas procesu spalania oleju napędowego przez jednostkę napędową.

Usterki

Rozwiązanie to powoduje niestety sporo problemów, szczególnie w pojazdach poruszających się głównie w cyklu miejskim. W momencie gdy czujniki zarejestrują stopień zapełnienia filtra powyżej pewnej zadanej wartości (najczęściej około 80% zapełnienia) sterownik silnika rozpoczyna proces wypalania filtra. W czasie tego procesu silnik zaczyna pracować na podwyższonej dawce paliwa w celu zwiększenia temperatury spalin, a co za tym idzie temperatury wewnątrz filtra. Teoretycznie dzięki takiemu rozwiązaniu filtr powinien być bardzo trwały i poprawnie działać do końca eksploatacji pojazdu. W praktyce niestety proces wypalania najczęściej nie jest dokończony np. z powodu dojazdu do celu podróży i wyłączenia silnika. Powoduje to szereg problemów. Po niedokończonym procesie wypalania filtra niespalone paliwo osadza się na ściankach cylindrów, po których później spływa do miski olejowej. Powoduje to rozrzedzanie oleju silnikowego co może prowadzić nawet do zatarcia jednostki. Kolejnym problemem jest zapychanie filtra co powoduje utratę mocy.

Jak sobie radzić z problemami?

Istnieją warsztaty, które zajmują się eliminowaniem filtrów cząstek stałych. Wycina się filtr, a w jego miejsce wspawuje zwykłą rurę. Poza tym zabiegiem należy poddać pewnej modyfikacji sterownik silnika. To rozwiązanie jednak nie jest legalne gdyż zwiększa się emisja cząstek stałych do atmosfery. Zatruwa się w ten sposób środowisko, poza tym zwiększa się poziom zadymienia spalin przez co pojazd może nie przejść okresowego badania technicznego. Najprostszym rozwiązaniem problemu jest wyjazd co jakiś czas w dłuższą trasę, pozwala to na naturalne wypalenie się filtra. Innym sposobem jest wypalanie filtra w warsztatach. W tym celu należy podłączyć komputer diagnostyczny do złącza OBD w aucie, wybranie odpowiedniego modelu pojazdu w programie diagnostycznym i włączenia funkcji wypalania filtra. W zależności od modelu odbywa się to na postoju przy nieco zwiększonych obrotach silnika, lub podczas jazdy. Należy jechać z pewną ustaloną prędkością oraz na danym biegu podanym przez program diagnostyczny. Sposoby które opisałem są to opcje najmniej kosztowne. Czasami jednak nie ma wyjścia i trzeba wymienić filtr cząstek stałych na nowy. Ich ceny wahają się od 3000 aż do 15000 zł w zależności od modelu.

Przedstawiony opis problemów i sposobów radzenia sobie z nimi dotyczy filtrów suchych. W pojazdach występują również tzw. filtry mokre. W przypadku gdy mamy taki filtr należy co pewien czas uzupełniać poziom specjalnego płynu, który dozowany jest do paliwa w celu wypalania owego filtra. W przypadku gdy zabraknie płynu również może dojść do zapchania się filtra.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *