Ustawienia cookies

Serwis wykorzystuje pliki cookies m.in. w celu poprawienia jej dostępności, personalizacji, obsługi kont użytkowników czy aby zbierać dane, dotyczące ruchu na stronie. Klikając "Zgadzam się" potwierdzasz, że Twoja przeglądarka jest ustawiona według Twoich preferencji.

Polityka prywatności
Nie zgadzam się
przepustnica

Naprawa przepustnicy

Objawy uszkodzonej przepustnicy potrafią być bardzo uciążliwe dla kierowcy oraz szkodliwe dla pojazdów. W przypadku awarii tego elementu można zaobserwować falowanie obrotów czy też gaśnięcie silnika podczas zatrzymywania pojazdu. Okazuje się, że istnieje możliwość naprawy takiego elementu oraz uniknięcia wspomnianych wyżej kłopotów.

Przed rozpoczęciem naprawy należy w pierwszej kolejności sprawdzić stan świec oraz zaworu EGR. Wspomniane wyżej objawy pojawiają się w przypadku awarii tych elementów, więc lepiej to sprawdzić przed podjęciem decyzji o niepotrzebnej naprawie przepustnicy, która nie przyniesie żadnego pozytywnego skutku.

Działanie przepustnicy i przyczyny jej awarii

Przepustnica odpowiada za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do silnika. Generalnie większość przepustnic charakteryzuje się taką samą zasadą działania. W okrągłym kanale umieszczona jest klapka poruszająca się w zależności od położenia pedału gazu. Ruch przepustnicy jest generowany przez linkę lub elektryczny sygnał. Jeśli pedał przyspieszenia jest przyciskany delikatnie, wówczas klapka uchyla się i po obu stronach powstają szczeliny. Wciśnięcie pedału do samego końca powoduje ustawienie klapki pionowo.

Korpus przepustnicy posiada zainstalowany silniczek krokowy, który ma za zadanie utrzymanie właściwych obrotów jednostki napędowej. Ostatni element układu przepustnicy jest czujnik jej położenia. Odczytuje on położenie klapki oraz wysyłają informację o jej położeniu do modułu odpowiedzialnego za sterowanie pracą silnika.

Najpopularniejszą przyczyną awarii przepustnicy jest jej zanieczyszczenie spowodowane niską jakością paliwa czy też zanieczyszczonym filtrem powietrza. Zabrudzenia mogą powodować niedomykanie się klapki, a skutkiem takiego stanu rzeczy są zbyt wysokie obroty silnika. W większości przypadków skuteczną naprawą jest więc czyszczenie przepustnicy.

Skuteczne czyszczenie przepustnicy

Proces czyszczenia przepustnicy nie jest skomplikowany. W przypadku nowszych pojazdów po wyczyszczeniu przepustnicy konieczna jest jej właściwa adaptacja przy pomocy komputera diagnostycznego. W celu czyszczenia można użyć preparatów, którymi trzeba popsikać przepustnicę, ale większe zabrudzenia wymagają jej demontażu. Zanieczyszczenia są usuwane przy pomocy pędzelka i benzyny ekstrakcyjnej. Jeśli mimo to przepustnica nadal nie działa prawidłowo, wówczas może to oznaczać uszkodzenie czujnika położenia przepustnicy, który należy wymienić.  W przypadku dalszych problemów warto wymienić całą przepustnicę na używaną. Nowa to spory wydatek.

One thought on “Naprawa przepustnicy

  1. W większości przypadków problemy z przepustnicą wynikają z jej zabrudzenia. Powodem tego jest paliwo z zanieczyszczeniami, zanieczyszczony filtr powietrza. Gromadzące się zabrudzenie powoduje niedomykanie się klapki, efektem tego są podwyższone obroty. W 90% czyszczenie przepustnicy pomaga przywrócić odpowiednią pracę silnika.

Comments are closed.