hamulce

Samodzielne odpowietrzanie hamulców

Jednym z częstych problemów związanych z hamulcami jest ich zapowietrzenie. Często może się ono pojawić w przypadku nieszczelności układu lub np. po wymianie klocków hamulcowych. W związku z tym warto pomyśleć o ich odpowietrzeniu. Jest to łatwy proces, który można wykonać samodzielnie bez pomocy mechanika pod warunkiem przestrzegania odpowiednich zasad.

Generalnie sprawny układ hamulcowy nie wymaga odpowietrzania. W przypadku nieszczelności lub jakichkolwiek prac serwisowych związanych z tym układem może jednak dojść do zapowietrzenia, którego wykrycie jest na szczęście bardzo łatwe. Jeśli przy wyłączonym silniku wciskając pedał hamulca natrafimy na opór, oznacza to, że układ hamulcowy nie jest zapowietrzony. W przeciwnym wypadku konieczne jest odpowietrzenie, które można przeprowadzić samodzielnie lub z pomocą drugiej osoby.

Przygotowanie do odpowietrzania hamulców

Należy przygotować odpowiedni klucz do odkręcania odpowietrzników. Najczęściej jest to klucz typu oczkowego 9 lub 11 mm. Wszelkie informacje o odpowietrznikach oraz ich lokalizacji można znaleźć w instrukcjach pochodzących od producenta danego pojazdu. Gdy uda się znaleźć odpowietrzniki i dopasować do nich klucz można przystąpić do pracy.

Prawidłowe odpowietrzanie hamulców

Proces odpowietrzania należy przeprowadzić przy zdjętym kole z zachowaniem wszelkich procedur bezpieczeństwa. Odpowietrzanie zaczynamy od prawego tylnego koła. Dalsza kolejność to lewy tył, prawy przód i lewy przód. Starsze modele aut mogą również wymagać odpowietrzenia pompy hamulcowej.

Pomoc drugiej osoby może być bardzo przydatna. Zadaniem pomocnika jest wciskanie mocno i przytrzymywanie pedału hamulca oraz dolewanie płynu hamulcowego do zbiornika. Druga osoba w tym czasie odkręca odpowietrznik i obserwuje czy wycieka z niego płyn.

Przy luzowaniu odpowietrznika trzeba zachować szczególną ostrożność i uważać, aby go nie ukręcić. Jedna osoba wciska mocno pedał hamulca, podczas gdy druga odkręca odpowietrznik do momentu, w którym zacznie z niego wyciekać płyn hamulcowy. Dzięki temu wiadomo, że w danej części układu hamulcowego nie ma powietrza. Gdy płyn przestanie wypływać należy dokręcić odpowietrznik i dopiero wtedy osoba wciskająca pedał hamulca może go puścić. Nierównomierne wypływanie płynu oznacza, że w układzie cały czas znajduje się powietrze i w takiej sytuacji należy kilkukrotnie powtórzyć procedurę odpowietrzania do momentu, w którym płyn będzie wypływał spokojnym strumieniem, a nie „wybuchowo”.

Po zakończeniu odpowietrzania jednego hamulca należy przykręcić koło i dopiero potem można przejść do kolejnego. Warto zabezpieczyć oczy i ręce przed płynem hamulcowym. Konieczne jest również przestrzeganie zasad bezpieczeństwa pracy pod karoserią. Nie wolno zapomnieć o dolewaniu płynu hamulcowego do zbiorniczka po odpowietrzeniu hamulca w danym kole.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *