Ustawienia cookies

Serwis wykorzystuje pliki cookies m.in. w celu poprawienia jej dostępności, personalizacji, obsługi kont użytkowników czy aby zbierać dane, dotyczące ruchu na stronie. Klikając "Zgadzam się" potwierdzasz, że Twoja przeglądarka jest ustawiona według Twoich preferencji.

Polityka prywatności
Nie zgadzam się

Uszkodzenie końcówki drążka – podstawowe informacje

Jednym z najczęstszych problemów z układem kierowniczym jest uszkodzenie końcówki drążka kierowniczego. Dotyka ono wielu posiadaczy samochodów. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat objawów tego uszkodzenia oraz sposobów walki z nim.

Końcówka drążka kierowniczego to specjalny podzespół, który łączy drążek kierowniczy ze zwrotnicą. Jego zadaniem jest wychylenie zwrotnicy w taki sposób, aby koła samochodu poruszały się zgodnie z ruchami kierownicą. Elementy takie są zbudowane na bazie przegubów kołowych, na które działa duża siła. Na największe uszkodzenia elementy te są narażone, gdy pojazd pokonuje nierówności i dziury przy skręconych kołach. To właśnie dlatego końcówki ulegają zużyciu już nawet po 50-60 tysiącach kilometrów.

Czym przejawia się zużycie końcówki drążka?

Jeden z pierwszych objawów, który daje podstawy do podejrzewania zużycia końcówki drążka jest mniejsza precyzja, z jaką samochód reaguje na ruch kierownicą. Samochód prowadzi się ospale i jest to dość podobne do kierowania samochodem z oponami o niełaściwym ciśnieniu. Podczas pokonywania nierówności, dziur i zakrętów można słyszeć stuki albo odczuwać drgania kierownicy.

Wymiana końcówek drążka kierowniczego

Na podstawie powyższych informacji można zauważyć, że stan końcówek drążka kierowniczego ma bardzo ważny wpływ na poziom bezpieczeństwa jazdy. Pojawiające i powiększające się luzy pogarszają parametry jezdne i reakcję samochodu na ruchy kierownicą. W takim przypadku reakcja na przeszkody i różne sytuacje na drodze jest znacznie opóźniona. Nie wolno lekceważyć takich objawów i należy jak najszybciej przystąpić do naprawy, jaką jest wymiana końcówek drążka.

Jeśli pojawią się luzy lub inne objawy, konieczne jest skontrolowanie całego układu kierowniczego. Warto tego dokonać, aby upewnić się czy może druga końcówka nie jest również w złym stanie. Zwlekanie z naprawą doprowadzi do szybszego zużycia całych drążków. Po procesie wymiany końcówek niezbędna jest geometria zawieszenia umożliwiająca przywrócenie przyczepności oraz zmniejszenie zużycia ogumienia.

Jak wydłużyć żywotność drążków i ich końcówek?

Styl jazdy to jeden z czynników mających istotny wpływ na powstawanie luzów w układzie kierowniczym. Przykładowo nadmiernie agresywna jazda wpływa źle na żywotność końcówek. Aby ją wydłużyć, należy zachować ostrożność przy pokonywaniu krawężników. Nie należy skręcać kół w miejscu, aby nie doprowadzić do obciążenia układu kierowniczego. Podczas serwisowania i wymiany niezbędną sprawą jest wybieranie wysokiej jakości, oryginalnych komponentów charakteryzujących się długim okresem żywotności.