Producenci samochodów coraz częściej stosują turbosprężarki, pragnąc dzięki temu zwiększyć moc silnika. Turbodoładowanie posiada znacznie więcej zalet niż wad, przez co stało się powszechnym rozwiązaniem, praktykowanym w produkcji silników wysokoprężnych. Podstawową wadą turbosprężarek pozostaje jednak to, że nie są one niezniszczalne; jeżeli decydujemy się na zakup samochodów na rynku wtórnym, prędzej czy później czeka nas z pewnością wymiana albo regeneracja turbosprężarek.
Dlaczego turbosprężarki się psują?
Do awarii części przyczyniają się czasami wady fabryczne albo wyeksploatowanie urządzenia, czasem zaś wina leży po stronie użytkownika, który obsługuje silnik samochodowy w niewłaściwy sposób.
Najważniejszy element turbodoładowania to wirnik, na którym znajdują się kolejne elementy: turbina (napędzana strumieniem spalin) oraz sprężarka tłocząca powietrze do cylindrów silnika. Wskutek obracania się wirnika turbosprężarka rozgrzewa się nawet do 500 stopni Celsjusza. Musi być zatem właściwie chłodzona i smarowana, za co odpowiada olej doprowadzany pod ciśnieniem. I właśnie tutaj pojawia się problem: jeżeli od razu po uruchomieniu silnika zaczniemy wkręcać go na wysokie obroty, olej nie zdąży rozprowadzić się po turbosprężarce i będzie ona pracowała na sucho – a w konsekwencji zacierała łożyska wirnika. Równie zgubne konsekwencje niesie ze sobą zbyt gwałtowne wyłączanie silnika przez kierowcę.
Oczywiście, nieodpowiednie użytkowanie silnika jest tylko jedną z możliwych przyczyn awarii turbosprężarek. Równie powszechne są uszkodzenia wywołane przez ciała obce (np. opiłki metalu), które blokują wirnik i doprowadzają do wygięcia czy nawet złamania jego łopatek. Uszkodzone w ten sposób wirniki nie są w stanie wytwarzać odpowiedniego ciśnienia, co z kolei powoduje przyśpieszone zużycie łożysk. Jeżeli przy okazji właściciel samochodu zaniedbuje regularną wymianę oleju, problemy z turbosprężarką mogą jeszcze przybrać na sile.
Regeneracja turbosprężarki
Naprawa turbiny w większości przypadków jest możliwa – zajmuje się tym specjalistyczny serwis turbo. Ceny takiej usługi wahają się (w zależności od stopnia wadliwości urządzenia oraz od użytych części) od kilkuset do kilku tysięcy złotych.