Ustawienia cookies

Serwis wykorzystuje pliki cookies m.in. w celu poprawienia jej dostępności, personalizacji, obsługi kont użytkowników czy aby zbierać dane, dotyczące ruchu na stronie. Klikając "Zgadzam się" potwierdzasz, że Twoja przeglądarka jest ustawiona według Twoich preferencji.

Polityka prywatności
Nie zgadzam się

Prawidłowa, samodzielna wymiana amortyzatorów

Wymiana amortyzatorów w samochodzie jest dość prostą czynnością. Nie trzeba posiadać bardzo specjalistycznej wiedzy oraz wyposażenia, aby jej dokonać. W związku z tym wielu kierowców decyduje się oszczędzić na usłudze zlecanej u mechanika i samodzielnie wymieniają amortyzatory. Wykonując takie zadanie należy zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników. Dzięki przestrzeganiu określonych zasad zawieszenie będzie działać prawidłowo, a żywotność amortyzatorów będzie bardzo długa.

Podstawowa zasada mówi, że amortyzatory trzeba wymieniać parami, nawet jeśli uszkodzeniu lub nadmiernemu zużyciu uległ tylko jeden z nich. Wyjątkiem jest sytuacja, w której krótko po montażu, nawet po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów uszkodzeniu uległ jeden amortyzator. W takim przypadku wymiana parami nie jest konieczna.

Właściwa procedura wymiany amortyzatorów

Demontaż kolumny McPhersona wiąże się z koniecznością zachowania odpowiedniej kolejności wykonywanych czynności:

  1. Rozkręcenie śrub górnego węzła, który mocuje kolumnę
  2. Rozkręcenie dolnego mocowania kolumny
  3. Ściśnięcie sprężyny w taki sposób, aby ujęta została jak największa ilość zwojów
  4. Odkręcenie nakrętki tłoczyska.

Po usunięciu zużytego lub uszkodzonego amortyzatora należy umieścić w jego miejscu nowy element. W przypadku dwóch takich samych mocowań konieczne jest zwrócenie uwagi na kierunek montażu – unikniemy w ten sposób założenia amortyzatora odwrotnie. Dokręcanie kolumny obejmuje czynności dwuetapowe.

Gdy auto jest na podnośniku nie należy dokręcać wszystkich nakrętek do końca. Tą czynność wykonujemy po opuszczeniu pojazdu na koła. W przeciwnym wypadku można doprowadzić do dużych naprężeń zginających w miejscach mocowania kolumny. Dokręcanie nakrętek powinno odbywać się przy pomocy klucza dynamometrycznego o odpowiednim momencie. Nie wolno również chwytać tłoczyska amortyzatora żadnymi narzędziami, takimi jak klucze elektryczne lub pneumatyczne. Może to spowodować utratę gładkości i powstanie zarysowań, które są niedopuszczalne.

Po zamontowaniu amortyzatora konieczna jest ich odpowiednia kontrola oraz regulacja. Podstawowe czynności badawcze to sprawdzenie wysokości zawieszenia oraz ustawienie właściwej geometrii. Brak odpowiedniej regulacji może spowodować powstanie obciążeń poprzecznych sprawiających, że amortyzator nie będzie działać współosiowo. Nieprawidłowo ustawiona zbieżność dodatkowo spowoduje uszkodzenie ogumienia, więc może mieć negatywny wpływ na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy.