Chłodzenie silnika – o czym należy pamiętać?

Wielu kierowców wie o tym, że należy odpowiednio dbać o samochód. Oprócz odwiedzania myjni i czyszczenia wnętrza auta, konieczne jest również zadbanie o płyny eksploatacyjne. Jednym z nich jest płyn chłodniczy.

Generalnie wielu ludzi nie wie w jaki sposób zapewnić prawidłowe i bezpieczne chłodzenie jednostki napędowej w pojeździe. W związku z tym popełniają różne błędy, które mogą wpłynąć negatywnie na działanie silnika.

Dolewanie wody

Zadaniem profesjonalnego płynu chłodniczego jest ochrona przed przegrzaniem silnika w porze letniej, a zimą płyn taki nie może zamarznąć. Generalnie optymalna temperatura pracy to 80-90 stopni Celsjusza. W związku z tym nie powinno się dolewać wody, która wrze szybciej niż płyny chłodnicze oraz szybciej zamarza. Dodatkowo stosowanie wody z kranu powoduje wytrącenie się osadu powodującego korozję metalowych części układu chłodniczego.

Jeśli ktoś nie ma wyjścia to o wiele lepszym rozwiązaniem jest stosowanie wody destylowanej, która nie generuje żadnego szkodliwego osadu i kamienia. Należy pamiętać, że zamarznięcie wody w układzie chłodniczym zimą sprawi, że kostki lodu zablokują układ i doprowadzi to do przegrzania silnika.

Mieszanie płynów chłodniczych

Na rynku dostępnych jest wiele różnych rodzajów płynów posiadających zróżnicowane składy oraz specjalne dodatki uszlachetniające i inhibitory korozji. Warto więc sprawdzić czy stosujemy płyn uniwersalny czy też przeznaczony do konkretnego rodzaju układu chłodniczego (np. z aluminium). W przypadku ubytku, należy dolewać taki sam płyn o takich samych parametrach. Mieszanie płynów jest rozwiązaniem doraźnym, po którym należy opróżnić, opłukać układ i zalać go świeżym płynem.

Regularna wymiana płynu chłodniczego

Wielu kierowców pamięta o regularnej wymianie oleju, ale zapomina o płynie chłodniczym. Jest to poważny błąd, ponieważ płyn chłodniczy to mieszanina różnych składników chemicznych, która po pewnym czasie ulega zużyciu i traci swoje właściwości. Okres przydatności płynu jest określany w latach oraz kilometrach przebiegu.

Zalecane jest regularne wymienianie płynu co 3-5 lat. W przeciwnym wypadku inhibitory korozji utracą swoje właściwości, a sam płyn o wiele słabiej chroni przed zamarzaniem lub przegrzaniem. Warto więc kontrolować i wymieniać płyn, aby uniknąć poważniejszych i bardziej kosztownych awarii.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *