Silnik to podstawa każdego pojazdu i jego ewentualna awaria może stanowić poważny problem prowadzący do unieruchomienia pojazdu. Alternatywą dla wymiany silnika jest jego remont. Warto mieć na uwadze to, że jego koszt zależy od rodzaju i konstrukcji jednostki napędowej. Warto uzyskać więcej informacji w tym zakresie.

Oczywiście remont małych 4-cylidrowych silników benzynowych jest tańszy w porównaniu z bardziej zaawansowanych konstrukcjach jednostek stosowanych w autach sportowych, a także klasy wyższej i premium. Dodatkowo w silnikach diesla znajduje się wiele elementów układu zasilania, których wymiana jest często konieczna i kosztowna. Dodatkowo remont wynikający z naturalnego zużycia jest tańszy w porównaniu z naprawą spowodowaną przez awarię rozrządu, uszkodzenie wału, zatarcie panewek albo przegrzanie.
Objawy mogące świadczyć o konieczności przeprowadzenia remontu silnika
Oczywiście, istnieje wiele różnych sytuacji, awarii i objawów, które mogą świadczyć o potrzebie przeprowadzenia remontu kapitalnego jednostki napędowej. Do ważniejszych problemów można zaliczyć następujące sytuacje:
-
zerwanie łańcucha lub paska rozrządu – w tym przypadku tłoki (na dole) i zawory (na górze) tracą synchronizację pracy. Ich zderzanie się może doprowadzić do poważnych zniszczeń wymagających w najlepszym wypadku częściowego remontu silnika,
-
przegrzanie jednostki napędowej – najczęściej jest spowodowane uszkodzoną pompą cieczy chłodzącej albo nieszczelnym układem chłodzenia. Przyczyną jest też niesprawny termostat oraz uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Osiągnięcie nadmiernych temperatur jest bardzo niekorzystne dla silników,
-
zbyt duże zużycie oleju – objawia się niebieskim dymem wydostającym się z wydechu oraz koniecznością częstego dolewania.
O czym jeszcze warto pamiętać?
Fachowcy z profesjonalnych warsztatów, takich jak na przykład https://mobilnymechanik.katowice.pl, zwracają uwagę na konieczność dbania o silnik w pojeździe. Olej w silniku trzeba wymieniać co 10-15 tysięcy kilometrów lub co rok. Należy również unikać jazdy, gdy dojdzie do przegrzania silnika, bez uprzedniej kontroli. Czasami awaria może być spowodowana błędem fabrycznym jednostki napędowej, a nie winą użytkownika. Warto więc regularnie przeprowadzać przegląd techniczny pojazdu i zwracać uwagę na wszelkie niestandardowe zachowania jego silnika.