W pojazdach mechanicznych montowanych jest wiele rodzajów podzespołów i elementów. Między innymi bardzo ważnym mechanizmem jest manualna przekładnia. Jest to tak zwana ręczna skrzynia biegów, która odpowiada za właściwe przekazywanie mocy jednostki napędowej na koła pojazdu. Dzięki niej możliwa jest jazda do przodu, jak również do tyłu.
Między skrzynią biegów a jednostką napędową montowane są elementy pośredniczące, takie jak koło zamachowe i sprzęgło. To one odpowiadają za właściwy komfort jazdy i optymalny transfer mocy silnika. Najpopularniejsze jest jednomasowe koło ze sprzęgłem, ale ostatnio stosowane są też koła dwumasowe charakterystyczne dla małolitrażowych, nowoczesnych jednostek benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, które generują spore wibracje podczas swojej pracy. Gdyby nie koła zamachowe, wibracje mogłyby doprowadzić do awarii i wymagana by była naprawa skrzyni biegów.
Budowa manualnej skrzyni biegów
Standardowa ręczna przekładnia składa się z kilku podstawowych elementów. Zostały one przedstawione poniżej:
-
wałek główny,
-
wałek sprzęgłowy,
-
wałek pośredni,
-
mechanizm odpowiedzialny za przesuwanie kół zębatych,
-
koła zębate znajdujące się na wałkach, wraz z synchronizatorami,
-
uszczelniacze,
-
łożyska wałków,
-
olej przekładniowy,
-
obudowa skrzyni.
Działanie przekładni manualnej
W przypadku skrzyni manualnej konieczne jest wciśnięcie pedału sprzęgła. Po wykonaniu tej czynności skrzynia jest rozłączona z silnikiem i napęd przestaje być przekazywany. Wykonując ruch za pomocą drążka zmiany biegów (i mechanizmu wykonawczego) zazębione zostanie stosowne koło zębate, które odpowiada za prawidłowe działanie wybranego biegu.
Po puszczeniu pedału sprzęgła, napęd jest przekazywany dalej, aż dociera do kół. Ewentualna awaria takiej skrzyni może więc doprowadzić do poważnych problemów, a nawet do unieruchomienia pojazdu. Nic więc dziwnego, że specjaliści oferujący naprawę skrzyń biegów cieszą się obecnie dużą popularnością na rynku usług motoryzacyjnych.