Co warto wiedzieć o uszkodzonym wysprzęgliku?

Sprzęgło to układ, którego awaria może doprowadzić do sporych wydatków. Można jednak dużo zaoszczędzić dzięki wczesnemu i prawidłowemu zdiagnozowaniu problemu. Jednym z elementów sprzęgła, który może ulec nagłej awarii jest wysprzęglik hydrauliczny, który może się nagle rozszczelnić. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat objawów i wymiany uszkodzonego elementu tego rodzaju.

Działanie i najważniejsze funkcje wysprzęglika

We współczesnych pojazdach sprzęgło mechaniczne zostało zastąpione przez układ hydrauliczny, który znacznie ułatwia i usprawnia podróż autem. Zamiast linek, które sterują siłownikiem oraz łożyskiem oporowym, w sprzęgle wykorzystano wysprzęglik hydrauliczny, który charakteryzuje się prostą budową i niską awaryjnością. Dodatkowo rozwiązanie takie sprawia, że operowanie pedałem sprzęgła wymaga o wiele mniej siły.

Wysprzęglik jest elementem odpowiedzialnym za rozłączanie sprzęgła oraz koła zamachowego, a to z kolei umożliwia skuteczną zmianę biegów. Element ten jest napędzany przez układ hydrauliczny, a jego zadaniem jest odciąganie tarczy sprzęgła przy pomocy sprężyny talerzowej. Element ten współpracuje z dociskiem, a jego ruch jest podobny do ruchu wykonywanego przez tłok.

Elementem istotnym dla prawidłowej pracy wysprzęglika jest pompa sprzęgła, której zadaniem jest zapewnienie odpowiedniego ciśnienia w układzie hydraulicznym. Oczywiście podobnie jak inne części, również wysprzęglik ulega awarii i zużyciu.

Objawy uszkodzenia wysprzęglika

Jeśli chodzi o uszkodzenie lub zużycie wysprzęglika to problemy z tym elementem można zauważyć w czasie wrzucania pierwszego albo wstecznego biegu. Nieprawidłowe działanie tłoka utrudnia wrzucanie tych biegów i wymaga często ponownego wciskania pedału sprzęgła. Jeśli układ jest zapowietrzony to oprócz problemów ze zmianą biegów, wyczuwalne jest nieprawidłowe działanie pedału sprzęgła.

Często uszkodzenie wysprzęglika wymaga ponownego wciśnięcia pedału sprzęgła, a do tego pedał wraca bardzo powoli do pozycji wyjściowej. Jeśli instalacja zostanie całkowicie rozszczelniona to pedał może opaść całkowicie. Problemy tego rodzaju mogą oznaczać poważną awarię.

Kiedy należy dokonać wymiany wysprzęglika?

Wysprzęglik często wymienia się z całym kompletem sprzęgła. Wszystkie jego podzespoły charakteryzują się żywotnością na poziomie około 100-150 tysięcy kilometrów. Czasami jednak wysprzęglik może wymagać wcześniejszej wymiany. Częstą przyczyną takiego problemu jest rozszczelnienie tłoka oraz wyciek płynu hydraulicznego. Jest to niebezpieczna sytuacja, która może doprowadzić do zanieczyszczenia tarczy ciernej i innych elementów płynem hydraulicznym.

W autach, w których zarówno sprzęgło jak i hamulec są zasilane takim samym układem, może dojść do problemów nie tylko ze sprzęgłem, ale również z układem hamulcowym. W związku z tym nie należy zwlekać z naprawą w przypadku wykrycia problemów.

O uszkodzeniu wysprzęglika może świadczyć plama płynu hydraulicznego pod autem w okolicach sprzęgła. Dodatkowo warto sprawdzać stan płynu, którego barwa powinna być jasna.

Odpowietrzanie wysprzęglika

Czasami nieprawidłowe działanie wysprzęglika wcale nie musi być związane z jego awarią. Problemem może być bowiem zapowietrzony układ hydrauliczny. Podczas wymiany sprzęgła lub w wyniku rozszczelnienia, do układu może dostać się powietrze. Przyczyną zapowietrzenia może być też niewłaściwy montaż pompy, wysprzęglika albo przewodów hydraulicznych.

Przed naprawą, warto sprawdzić stan sprzęgła i je odpowietrzyć. Proces ten jest podobny do procesu odpowietrzania hamulców hydraulicznych. Warto też wymieniać płyn co około 60 tysięcy kilometrów lub gdy jego kolor jest ciemny, co świadczy o zużyciu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *