Zużycie czy też nagła awaria amortyzatorów samochodowych wpływa niekorzystnie na bezpieczeństwo jazdy. Niesprawne elementy tego rodzaju zmniejszają przyczepność pojazdu do drogi, wydłużają drogę hamowania i negatywnie wpływają na sterowność samochodu. W przypadku pojawienia się jakichkolwiek niepokojących objawów, warto sprawdzić ich stan.
Jakie są objawy uszkodzonych lub zużytych amortyzatorów?
Rzadko kiedy amortyzatory psują się nagle. Zwykle proces ich zużycia przebiega stopniowo i po pewnym czasie całkowicie tracą one swoją sprawność. Zanim dojdzie do kompletnego zużycia amortyzatora pojawia się wiele różnych objawów świadczących o problemie. Do ich grona zaliczają się:
- dziwne dźwięki, które słychać w czasie pokonywania nierówności,
- nierównomierne oraz zwiększone zużycie opon,
- drgania wyczuwalne w czasie jazdy,
- niestabilna jazda.
Kontrola stanu amortyzatorów w specjalistycznych warsztatach
Aby upewnić się co do stanu amortyzatorów, należy udać się do stacji diagnostycznej lub warsztatu posiadającego odpowiedni sprzęt. Firmy takie stosują metodę Boge polegającą na porównaniu wykresów drgań z parametrami wzorcowymi właściwymi dla danego pojazdu. Drugim sposobem jest metoda Eusmana polegająca na porównaniu nacisku statycznego z dynamicznym. Oczywiście wykonanie takich badań wymaga stosowania odpowiedniego sprzętu obsługiwanego przez wykwalifikowanych fachowców pracujących w serwisach i stacjach diagnostycznych.
Kontrola stanu amortyzatorów metodą domową
W przypadku niewielkich i niejednoznacznych objawów, warto przeprowadzić samodzielną kontrolę stanu amortyzatorów. Oczywiście badania takie nie zawsze są pewne i dokładne, ale dają ogólny pogląd na stan elementów i pozwalają na uniknięcie kosztownych badań specjalistycznych.
W pierwszej kolejności trzeba mocno nacisnąć karoserię nad testowanym amortyzatorem. Po jej puszczeniu, pojazd powinien wrócić do pozycji początkowej. Jeśli jednak samochód będzie się kołysał to mamy do czynienia z nieprawidłowo działającymi amortyzatorami. Drugą metodą jest sprawdzenie czy amortyzator jest suchy. Jeśli jest lepki i mokry to mamy do czynienia z wyciekiem oleju, a to z kolei oznacza konieczność wymiany w trybie natychmiastowym.