Ustawienia cookies

Serwis wykorzystuje pliki cookies m.in. w celu poprawienia jej dostępności, personalizacji, obsługi kont użytkowników czy aby zbierać dane, dotyczące ruchu na stronie. Klikając "Zgadzam się" potwierdzasz, że Twoja przeglądarka jest ustawiona według Twoich preferencji.

Polityka prywatności
Nie zgadzam się

Jak sprawdzić żywotność amortyzatorów?

Zużycie czy też nagła awaria amortyzatorów samochodowych wpływa niekorzystnie na bezpieczeństwo jazdy. Niesprawne elementy tego rodzaju zmniejszają przyczepność pojazdu do drogi, wydłużają drogę hamowania i negatywnie wpływają na sterowność samochodu. W przypadku pojawienia się jakichkolwiek niepokojących objawów, warto sprawdzić ich stan.

Jakie są objawy uszkodzonych lub zużytych amortyzatorów?

Rzadko kiedy amortyzatory psują się nagle. Zwykle proces ich zużycia przebiega stopniowo i po pewnym czasie całkowicie tracą one swoją sprawność. Zanim dojdzie do kompletnego zużycia amortyzatora pojawia się wiele różnych objawów świadczących o problemie. Do ich grona zaliczają się:

  • dziwne dźwięki, które słychać w czasie pokonywania nierówności,
  • nierównomierne oraz zwiększone zużycie opon,
  • drgania wyczuwalne w czasie jazdy,
  • niestabilna jazda.

Kontrola stanu amortyzatorów w specjalistycznych warsztatach

Aby upewnić się co do stanu amortyzatorów, należy udać się do stacji diagnostycznej lub warsztatu posiadającego odpowiedni sprzęt. Firmy takie stosują metodę Boge polegającą na porównaniu wykresów drgań z parametrami wzorcowymi właściwymi dla danego pojazdu. Drugim sposobem jest metoda Eusmana polegająca na porównaniu nacisku statycznego z dynamicznym. Oczywiście wykonanie takich badań wymaga stosowania odpowiedniego sprzętu obsługiwanego przez wykwalifikowanych fachowców pracujących w serwisach i stacjach diagnostycznych.

Kontrola stanu amortyzatorów metodą domową

W przypadku niewielkich i niejednoznacznych objawów, warto przeprowadzić samodzielną kontrolę stanu amortyzatorów. Oczywiście badania takie nie zawsze są pewne i dokładne, ale dają ogólny pogląd na stan elementów i pozwalają na uniknięcie kosztownych badań specjalistycznych.

W pierwszej kolejności trzeba mocno nacisnąć karoserię nad testowanym amortyzatorem. Po jej puszczeniu, pojazd powinien wrócić do pozycji początkowej. Jeśli jednak samochód będzie się kołysał to mamy do czynienia z nieprawidłowo działającymi amortyzatorami. Drugą metodą jest sprawdzenie czy amortyzator jest suchy. Jeśli jest lepki i mokry to mamy do czynienia z wyciekiem oleju, a to z kolei oznacza konieczność wymiany w trybie natychmiastowym.