Jaki jest koszt wymiany sprzęgła?

Sprzęgło to bardzo ważny element, dzięki któremu możliwe jest ruszanie z miejsca oraz skuteczna zmiana biegów w pojazdach posiadających manualną skrzynię biegów. Zwykle żywotność sprzęgła to 100-200 tysięcy kilometrów. Po przejechaniu takiego dystansu zazwyczaj sprzęgło nadaje się do wymiany w wyniku nadmiernego zużycia.

Cena wymiany sprzęgła zależy od samochodu

W starszych pojazdach sprzęgło nie było skomplikowanym podzespołem, a to z kolei przekładało się na niski koszt jego wymiany. Zwykle kompletne sprzęgło kosztowało około 500 zł. Do tego dochodzi cena usługi wymiany na poziomie 400 zł oraz olej do skrzyni biegów w cenie 80 zł. Często łączny koszt wynosił 1000 zł, a w zamian za to kierowca mógł cieszyć się bezproblemowym działaniem nowego sprzęgła przez wiele kilometrów. Ceny te dotyczą pojazdów starszego typu, których sprzęgła składają się z tarczy, docisku oraz łożyska dociskowego i linki odpowiedzialnej za sterowanie tymi elementami.

Nowsze samochody wyposażone są w mocniejsze silniki generujące wyższy moment obrotowy. Ze względu na ograniczenia konstrukcyjne różnego rodzaju, w nowoczesnych samochodach montowane są sprzęgła o bardziej skomplikowanej konstrukcji, które składają się z większej liczby elementów. Linka w takich układach została zastąpiona przez centralny wysprzęglik. Jeśli chodzi o tarczę i docisk to nie uległy one znaczącej zmianie. Nowym elementem jest dwumasowe koło zamachowe, które może kosztować od 1600 do nawet 2200 zł. Wspomniany centralny wysprzęglik wpływa korzystnie na komfort jazdy, ale jego cena to około 300 zł. Do tego istotne jest zainwestowanie około 100 zł w nowe śruby oraz około 120 zł w nowy, lepszy olej do skrzyni. W związku z tym koszt wymiany sprzęgła w nowych pojazdach może sięgać poziomu nawet 4000 zł. Oczywiście należy do tego doliczyć cenę usługi (około 500 zł), która może wzrosnąć nawet do 1000 zł jeśli podczas wymiany konieczne będzie zainstalowanie ramy pomocniczej, wymiana oleju przekładni, ustawienie geometrii zawieszenia i odpowietrzenie sprzęgła.

Wymiana pojedynczych komponentów oraz całego kompletu sprzęgła

Ze względu na wysokie ceny sprzęgła nowej generacji bardzo często kierowcy pytają o możliwość naprawy czy też wymiany pojedynczych elementów, które uległy zużyciu lub uszkodzeniu. Jeśli chodzi o tarczę, wysprzęglik i łożysko wyciskowe to elementy te nie nadają się do naprawy i zasadniczo wymienia się je na nowe. Teoretycznie istnieje możliwość regeneracji koła dwumasowego, która jest tańsza od wymiany (około 500 zł). Może się jednak okazać, że po kilku miesiącach od regeneracji koło dwumasowe ulegnie ponownej awarii.

Nawet jeśli koło dwumasowe jest sprawne to wymiana wyłącznie tylko pojedynczych elementów nie jest do końca dobrym pomysłem, szczególnie w przypadku pokonania ilości kilometrów oznaczającej zużycie. Może się okazać, że po pewnym czasie konieczna będzie wymiana koła dwumasowego. To z kolei wiąże się z dodatkowymi kosztami robocizny. Warto więc w miarę możliwości wymieniać cały komplet sprzęgła, aby uniknąć w przyszłości problemów. Warto dbać o żywotność sprzęgła stosując się do zasad właściwej jazdy. Nie powinno się jeździć na niskich obrotach, ruszać z drugiego biegu, a sprzęgło należy puszczać delikatnie. Jeśli już dojdzie do wymiany to nie warto inwestować w tanie zamienniki nieznanych producentów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *