Co warto wiedzieć o wymianie sworznia wahacza?

Co prawda coraz więcej dróg w Polsce jest remontowanych, jednak nadal można natknąć się na wiele odcinków, które są nierówne i dziurawe. W perspektywie długofalowej, jazda po takich trasach wpływa niekorzystnie na zawieszenie. Obciążanych jest dużo elementów, takich jak między innymi sworzeń wahacza, którego uszkodzenie może doprowadzić do poważnych problemów. Istotna jest więc jego prawidłowa wymiana w przypadku silnego zużycia.

Do czego jest potrzebny sworzeń wahacza?

Sworzeń wahacza jest elementem, który łączy zwrotnicę i wahacz. Mamy w tym przypadku do czynienia z przegubem kołowym, który pozwala na skręcanie przednich kół oraz zapewnia prawidłowe działanie amortyzatorów i ich sprężyn. Zapewnia stabilność i utrzymanie koła na swojej pozycji w czasie jazdy. Można śmiało stwierdzić, że jest to jeden z najważniejszych elementów zawieszenia, więc warto sprawdzać jego stan przy okazji sezonowej wymiany ogumienia albo wymiany klocków hamulcowych.

Uszkodzony sworzeń wahacza – jakie są jego objawy i czym grozi taka usterka?

Stuki słyszane w czasie hamowania lub pokonywania przeszkód mogą oznaczać uszkodzenie sworznia wahacza. Dźwięki takie mogą być również słyszane podczas obracania kierownicą. Objawem może być też nieprecyzyjne prowadzenie auta (szarpnięcia i niespodziewana zmiana kierunku jazdy).

Uszkodzenie sworznia może doprowadzić do wypięcia przegubu z gniazda co sprawi, że kierowca utraci całkowicie kontrolę nad kołem. W pojazdach z zawieszeniem wielowahaczowym koło utrzyma się w swojej osi, natomiast w autach z zawieszeniem jednowahaczowym koło może ustawić się poziomo w stosunku do kierunku jazdy, a to może już doprowadzić do groźnego zdarzenia drogowego. W związku z tym nie powinno się zwlekać w przypadku wykrycia usterki sworznia wahacza.

Skuteczna samodzielna wymiana sworznia wahacza

Proces wymiany sworznia składa się z kilku etapów, które zostały przedstawione poniżej:

  • Uniesienie pojazdu na podnośniku i demontaż koła. Następnie należy ustawić kierownicę tak, aby zapewnić sobie jak najbardziej wygodny dostęp do sworznia.
  • Przy pomocy kluczy nasadowych i płaskich należy odkręcić cały wahacz. Dzięki temu będzie można łatwiej wybić cały sworzeń. Jeśli śruby są zabezpieczone zawleczkami to należy je wcześniej wybić. Dobrze jest też skorzystać z preparatu penetrującego, jeśli są zardzewiałe lub zapieczone. Jeśli sworzeń przykręca się śrubami do gniazda, wówczas demontaż wahacza nie jest potrzebny.
  • Przykręcany sworzeń należy osadzić w oczyszczonym gnieździe, a następnie go przykręcić. Do odciągnięcia wahacza w dół, należy użyć łomu. Przed odkręceniem należy wetknąć nową zawleczkę stanowiącą zabezpieczenie śruby. W przypadku posiadania pojazdu, w którym sworzeń jest osadzony w gnieździe, wówczas należy przejść do kolejnego etapu.
  • Sworznie, które są nabijane w wahaczu należy wypchnąć. Można to zrobić przy pomocy prasy lub imadła i młotka. Przed wykonaniem tej czynności trzeba wyciągnąć plastikowy pierścień o-ring stanowiący zabezpieczenie. Nowy sworzeń należy nabić w podobny sposób, w jaki nabity był stary.
  • Montaż wahacza na swoim miejscu i przykręcenie sworznia do zwrotnicy.
  • Jeśli sworzeń posiada otwór na kalamitkę, wówczas należy uzupełnić poziom smaru.

Co trzeba zrobić po wymianie sworznia wahacza?

Jak widać sama wymiana wspomnianego elementu jest możliwa do samodzielnego wykonania, jednak kolejną czynność należy wykonać w wyspecjalizowanym warsztacie samochodowym. Chodzi tutaj o ustawienie zbieżności kół. Proces ten jest niezbędny dla precyzyjnego, przewidywalnego i prawidłowego prowadzenia auta.

Każda ingerencja w układ zawieszenia (w tym wymiana sworznia wahacza) może spowodować rozstrojenie się ustawień, a to z kolei wymaga ustawienia zbieżności. Zaniedbanie tego procesu może prowadzić do nieprecyzyjnego prowadzenia pojazdu oraz szybszego zużycia ogumienia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *