Zużycie sprzęgła w samochodzie – jakie są tego objawy?

Samochody z manualnymi skrzyniami biegów są bardzo popularne na terenie naszego kraju. Obsługa takiego napędu wiąże się z koniecznością użytkowania sprzęgła, którym operuje się korzystając ze specjalnego pedału. Niedoświadczeni kierowcy na początku swojej przygody z samochodami mają problemy z użytkowaniem i wyczuciem sprzęgła. Efektem tego jest jego przyspieszone zużycie. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat najpopularniejszych objawów zużycia tego podzespołu.

Sprawne sprzęgło jest bardzo istotne

W nowoczesnych pojazdach sprzęgło powinno bez większych problemów wytrzymać przebieg na poziomie 100 tysięcy kilometrów. Nieumiejętna eksploatacja może jednak doprowadzić do uszkodzenia nawet w czasie krótkiej przejażdżki. Wielu kierowców nieumiejętnie puszcza sprzęgło, jeździ na półsprzęgle czy też trzyma cały czas nogę opartą o pedał sprzęgła. Takie zachowania wpływają na szybsze zużycie tego podzespołu, a to oznacza, że oceniając sprzęgło, nie należy się sugerować wyłącznie przebiegiem auta. Warto posiadać pewną wiedzę na temat oceny stanu sprzęgła, ponieważ dłuższa jazda ze zużytym podzespołem tego rodzaju może doprowadzić do uszkodzenia elementów, takich jak skrzynia biegów albo koło dwumasowe. Prawidłowo działające sprzęgło ma również istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Pozwala ono na dynamiczne włączanie się do ruchu, przyspieszanie i wyprzedzanie. Zużyte, ślizgające się sprzęgło może sprawić, że auto zacznie zachowywać się nieprzewidywalnie podczas wykonywania niebezpiecznych manewrów, takich jak wyprzedzanie.

Po czym rozpoznać zużyte sprzęgło?

Zużyte sprzęgło charakteryzuje się różnymi objawami. Warto poznać najważniejsze z nich, które umożliwią sprawną diagnostykę:

  • Zapach spalenizny – zapach ten świadczy o nadpaleniu lub spaleniu sprzęgła. W skrajnych sytuacjach spod maski będzie wydostawał się dym. Sprzęgło, które zostało spalone nie nadaje się do dalszego użytkowania.
  • Ślizganie się sprzęgła – na początku ślizganie następuje w czasie dynamicznego przyspieszania, ale po pewnym czasie może pojawiać się częściej. Zwykle objawem zużycia sprzęgła jest nierównomierne przyspieszanie, szarpanie oraz ślizganie objawiające się nagłym wzrostem obrotów jednostki napędowej.
  • Drgania drążka skrzyni biegów – silnie zużyte sprzęgło posiadające koło dwumasowe może zacząć silnie drgać. Wibracje nie są tłumione przez sprężyny i dlatego przechodzą na karoserię oraz drążek skrzyni biegów. Najczęściej drgania takie pojawiają się w czasie postoju na biegu jałowym.
  • Sprzęgło łapie wysoko – sprzęgło zaczyna działać po prawie całkowitym puszczeniu pedału. Oznacza to silne zużycie tarczy ciernej lub zużycie docisku.
  • Szarpanie podczas ruszania – zużyte sprzęgło powoduje problemy z płynnym ruszeniem
  • Problem z wrzuceniem biegów – zużyte sprzęgło najczęściej powoduje problemy z wrzucaniem pierwszego biegu oraz wstecznego.
  • Chrobotanie słyszane pod maską – słyszy się je po wciśnięciu pedału sprzęgła. Oznacza to najczęściej zużycie łożyska albo uszkodzenie wysprzęglika.

Aby szybko sprawdzić stan sprzęgła można rozpędzić samochód do prędkości 40 km/h i wrzucić piąty bieg, a następnie gaz do oporu. Jeśli auto nie będzie przyspieszać, ale osiągnie szybko wysokie obroty to najpewniej mamy do czynienia z uślizgiem sprzęgła.

Po wykryciu problemów nie warto zwlekać z naprawą. Najlepszym rozwiązaniem jest całkowita wymiana sprzęgła lub jego tarczy. Wymiana kompletu jest bardziej opłacalna, ponieważ inne elementy również prędzej czy później ulegną zużyciu i w takiej sytuacji trzeba będzie kolejny raz odwiedzać mechanika i płacić mu za robociznę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *