Zatarcie silnika to bez wątpienia jedna z najbardziej problematycznych awarii w samochodach. Gdy dojdzie to takiego problemu, jego rozwiązaniem jest wymiana silnika albo jego kapitalny remont, o ile jest możliwy i opłacalny. To właśnie dlatego dobrze jest zapobiegać problemowi poprzez dbanie o serwis, wymianę płynów i spokojną jazdę po uruchomieniu jednostki napędowej.
Co warto wiedzieć o zatarciu silnika samochodowego?
Awaria tego typu jest bardzo problematyczna i do tego kosztowna. Ignorowanie wczesnych objawów prowadzi do poważnego uszkodzenia i konieczności poniesienia ogromnych wydatków. Ponadto remont zatartego silnika w starszych autach jest zupełnie nieopłacalny.
Konstrukcja każdego silnika obejmuje sporo komponentów ocierających się o siebie. Chodzi tutaj o gładź cylindra, wał korbowy, pierścienie tłokowe, wałek rozrządu z popychaczem lub dźwigienką zaworową, itp. Tarcie powoduje powstawanie wysokich temperatur, a zatarcie powstaje, gdy wspomniane części nie są odpowiednio smarowane olejem. Efektem nadmiernych temperatur może być przebicie bloku silnika oraz stopienie tłoków.
Warto więc dbać o serwis, wymianę oleju oraz o likwidację nawet najdrobniejszych usterek w warsztatach stacjonarnych lub korzystając z usług firm mobilnych, takich jak na przykład https://mobilnymechanik.wroclaw.pl.
Jakie są najpowszechniejsze przyczyny zatarcia silnika?
Dobrą wiadomością jest to, że można dość łatwo zapobiegać zatarciu. Podstawę stanowi tutaj przestrzeganie zaleceń z zakresu prawidłowego użytkowania samochodu i unikanie przyczyn zatarcia. Najpowszechniejsze powody zatarcia prezentują się następująco:
-
za niski poziom oleju silnikowego,
-
używanie nieprawidłowego oleju (10W40, 15W40, itp.),
-
stosowanie oleju niskiej jakości,
-
problem z pompą albo filtrem oleju,
-
przegrzanie silnika w wyniku awarii pompy, wentylatora albo w wyniku wycieku płynu chłodzącego,
-
usterki sprawiające, że do oleju dostaje się paliwo lub płyn chłodzący,
-
zbyt szybkie osiąganie wysokich obrotów na nierozgrzanym silniku.