Ustawienia cookies

Serwis wykorzystuje pliki cookies m.in. w celu poprawienia jej dostępności, personalizacji, obsługi kont użytkowników czy aby zbierać dane, dotyczące ruchu na stronie. Klikając "Zgadzam się" potwierdzasz, że Twoja przeglądarka jest ustawiona według Twoich preferencji.

Polityka prywatności
Nie zgadzam się

Diagnostyka i zapobieganie zatarciu jednostki napędowej

Zatarcie silnika to bez wątpienia jedna z najbardziej problematycznych awarii w samochodach. Gdy dojdzie to takiego problemu, jego rozwiązaniem jest wymiana silnika albo jego kapitalny remont, o ile jest możliwy i opłacalny. To właśnie dlatego dobrze jest zapobiegać problemowi poprzez dbanie o serwis, wymianę płynów i spokojną jazdę po uruchomieniu jednostki napędowej.

Pixabay/Autor: paulbr75

Co warto wiedzieć o zatarciu silnika samochodowego?

Awaria tego typu jest bardzo problematyczna i do tego kosztowna. Ignorowanie wczesnych objawów prowadzi do poważnego uszkodzenia i konieczności poniesienia ogromnych wydatków. Ponadto remont zatartego silnika w starszych autach jest zupełnie nieopłacalny.

Konstrukcja każdego silnika obejmuje sporo komponentów ocierających się o siebie. Chodzi tutaj o gładź cylindra, wał korbowy, pierścienie tłokowe, wałek rozrządu z popychaczem lub dźwigienką zaworową, itp. Tarcie powoduje powstawanie wysokich temperatur, a zatarcie powstaje, gdy wspomniane części nie są odpowiednio smarowane olejem. Efektem nadmiernych temperatur może być przebicie bloku silnika oraz stopienie tłoków.

Warto więc dbać o serwis, wymianę oleju oraz o likwidację nawet najdrobniejszych usterek w warsztatach stacjonarnych lub korzystając z usług firm mobilnych, takich jak na przykład https://mobilnymechanik.wroclaw.pl.

Jakie są najpowszechniejsze przyczyny zatarcia silnika?

Dobrą wiadomością jest to, że można dość łatwo zapobiegać zatarciu. Podstawę stanowi tutaj przestrzeganie zaleceń z zakresu prawidłowego użytkowania samochodu i unikanie przyczyn zatarcia. Najpowszechniejsze powody zatarcia prezentują się następująco:

  • za niski poziom oleju silnikowego,

  • używanie nieprawidłowego oleju (10W40, 15W40, itp.),

  • stosowanie oleju niskiej jakości,

  • problem z pompą albo filtrem oleju,

  • przegrzanie silnika w wyniku awarii pompy, wentylatora albo w wyniku wycieku płynu chłodzącego,

  • usterki sprawiające, że do oleju dostaje się paliwo lub płyn chłodzący,

  • zbyt szybkie osiąganie wysokich obrotów na nierozgrzanym silniku.