Przyczyny i naprawa awarii układu VANOS

Układ VANOS stosowany w pojazdach marki BMW jest jednocześnie ceniony, ale z drugiej strony też znienawidzony przez użytkowników takich samochodów. Co prawda potrafi on poprawiać osiągi jednostki napędowej, ale może też prowadzić do powstania kosztownych awarii. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat tego systemu, awarii i sposobów radzenia sobie z nimi.

VANOS – co to takiego?

Jest to system zmiennych faz rozrządu opracowany i stale rozwijany przez koncern BMW. Działa on podobnie jak technologie wykorzystywane przez konkurencyjne marki, takie jak Honda i jej VTEC czy też Mitsubishi z MIVEC. Układ VANOS zastosowano pierwszy raz w 1992 roku, a jego zadaniem było dwustopniowe sterowanie momentem otwierania zaworów dolotowych, zależnie od obrotów generowanych przez silnik. Układ VANOS wpływa na pracę jednostki napędowej w następujący sposób:

  • Gdy silnik generuje niskie obroty, układ VANOS opóźnia otwieranie zaworów dolotowych. W ten sposób na biegu jałowym osiągana jest mniejsza prędkość obrotowa, a to z kolei prowadzi do mniejszego stopnia zużycia paliwa.
  • Przy obrotach na średnim poziomie, system VANOS zmienia ułożenie wałka rozrządu tak, aby zawory dolotowe otwierały się szybciej. Cylinder dzięki temu lepiej napełni się mieszanką, zwiększy się moment obrotowy oraz zmniejszy się toksyczność spalin.
  • Osiągnięcie najwyższych obrotów silnika sprawia, że system opóźnia otwarcie zaworów dolotowych. Można w ten sposób przyspieszyć przepływ mieszanki, która napotyka wysoki opór przy wyższych obrotach. Pozwala to na zwiększenie mocy jednostki napędowej.
  • Od 1998 roku stosowany jest podwójny system VANOS, który wpływa na działanie zaworów wylotowych. Aktualnie stosuje się systemy sterujące zaworami bezstopniowo.

Objawy uszkodzenia systemu VANOS

W przypadku pojazdów o przebiegu niższym niż 200 tysięcy kilometrów, system VANOS nie powinien sprawiać większych kłopotów. Jest on więc dość trwały, ale może ulec zużyciu lub uszkodzeniu pod wpływem intensywnej eksploatacji i zaniedbania regularnego serwisowania. Najpopularniejsze objawy nieprawidłowego działania systemu VANOS prezentują się następująco:

  • Dziwne stukanie spod maski mogące świadczyć o początkach zużycia i pojawieniu się luzów w układzie.
  • Falowanie obrotów na biegu jałowym świadczące o problemach ze sterowaniem zaworami przy niskich obrotach.
  • Przygasanie lub gaśnięcie silnika po użyciu sprzęgła przed zatrzymaniem auta.
  • Utrata momentu obrotowego przy niskich i średnich obrotach.
  • Pojawienie się ostrzeżenia „Check Engine” i wyświetlenie błędu systemu VANOS po podpięciu do komputera diagnostycznego.

Oczywiście powyższe objawy mogą świadczyć o uszkodzeniu innych podzespołów. Dlatego właśnie istotne jest zadbanie o właściwą diagnostykę przy użyciu profesjonalnego programu.

Przyczyny uszkodzeń różnych elementów systemu VANOS

Elementy systemu VANOS o najmniejszej trwałości to uszczelnienia, które pod wpływem dużych temperatur mogą pękać i przepuszczać olej. Jest on bardzo istotny dla właściwego działania tego systemu. Olej naciska bowiem na tłoczek hydraulicznego systemu sterującego, a to pozwala zmienić położenie wałka rozrządu.

Problemy mogą też dotyczyć elektrozaworu kierującego olej do obiegu przyspieszającego albo opóźniającego otwieranie zaworów. Niewłaściwe sterowanie lub wady mechaniczne mogą doprowadzić do zacięcia takiego zaworu. Nieprawidłowe zasilanie generujące zbyt niskie napięcie również powoduje problemy z tym elementem.

Naprawa uszkodzonego układu VANOS

Gdy pojawią się problemy z uszczelnieniem, należy kupić zestaw naprawczy w cenie od 50 do 500 zł w zależności od modelu silnika i typu zastosowanego systemu VANOS. Uszkodzony elektrozawór można wyczyścić, ale w przypadku braku poprawy sytuacji, należy dokonać wymiany zaworu na nowy element. Warto też sprawdzić czy problemem nie jest zasilanie.

Alternatywą dla wymiany całego systemu VANOS na nowy jest kupno używanego systemu po regeneracji. Warto jednak wcześniej dowiedzieć się jakie prace zostały wykonane w ramach regeneracji.

Regularna wymiana oleju na preparat właściwego typu co 10-15 tysięcy kilometrów pozwoli na zachowanie odpowiedniego stanu systemu VANOS. Należy przestrzegać dokładnie wytycznych firmy BMW odnośnie typu oleju i częstotliwości jego wymiany.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *